Scrierea unui plan de afaceri bun

Pentru scrierea unui plan de afaceri bun, gândește-te puțin la ideea de afacere. Nu neapărat la metoda prin care faci bani cu ideea de afacere. Gândește-te ce probleme rezolvă ideea de afacere. De aici pornește scrierea unui plan de afaceri bun.

Problema și clienții

Descrie cât poți de bine care este problema pe care o au clienții tăi. Descrie care sunt clienții tăi. Dacă îi poți defini cu precizie, cu atât mai bine. Dau exemple de persoane consumeri – ar trebui să le știi vârsta, studiile, pasiunile, visele, etc. Ca să cumpere de la tine ar trebui ca ei să aibă o problemă pe care business-ul tău să o rezolve. Așadar, scrierea unui plan de afaceri bun implică descrierea rezolvării problemei. Nu te gândi, pentru moment, la cifre, ci la modul în care oferi ajutor potențialilor tăi clienți. (încă nu-ți sunt clienți, ești la faza de plan de afaceri). O afacere de viitor este aceea care rezolvă o problemă reală, pentru care clienții sunt dispuși să plătească. Dacă încerci să creezi o falsă problemă pe care să o rezolvi cu o poveste frumos spusă, nu va dura prea mult. Poți păcăli niște clienți o perioadă, dar nu-i poți păcăli pe toți tot timpul.

Poți folosi o anume oportunitate (de moment) pentru a rezolva o problemă punctuală. Atunci ai un business de moment, rezolvă problema, și apoi businessul dispare. În acest caz, dacă vorbim despre o oportunitate, vorbim și despre un anumit context economic sau politic sau de altă natură.

Oamenii

Apoi, explică cine sunt oamenii din spatele business-ului. Explică cine face parte din echipa de management. Explică de ce este nevoie de o echipă tehnică și cu ce calificări. Pot să fie oameni care să vadă întreaga afacere, sau pot să fie oameni care să se implice punctual în business (ex. consultanți, avocați, etc.)

Riscurile

Apoi, în al treilea rând în scrierea unui plan de afaceri bun, apar riscurile. Evaluarea riscurilor și metode de contracarare. În timpurile pe care le trăim (oricum nu există timpuri normale), riscurile sunt inevitabile. La extreme, sunt două tipuri de riscuri. La un pol sunt riscuri care apar foarte rar, dar dacă apar îmi omoară afacerea. La celălalt pol sunt riscuri care pot să apară foarte des dar care au un impact negativ minor asupra business-ului. Se poate face o matrice a riscurilor care să vezi care sunt riscurile (sau tipurile de riscuri) cărora trebuie să le dai atenție. O să scriu un articol separat despre managementul riscului.

Cifrele (banii)

Aici începe partea interesantă în scrierea unui plan de afaceri bun. Aici trebuie să te gândești la un echilibru între costuri și venituri. (știu că sună școlărește, dar este important). Pe de o parte, trebuie să te gândești cât sunt dispuși clienții tăi să plătească pentru produsul / serviciul tău. Pe de altă parte, trebuie să te gândești cum (tehnic) vei crea produsul: cu ce materii prime, cu ce angajați, cu ce echipamente, unde, în cât timp, cum îl vei livra, etc. Toate aceste lucruri înseamnă calculația de costuri. Costul trebuie să fie mai mic decât prețul pe care l-ai gândit că l-ar accepta clienții potențiali. În caz contrar, gândirea costului trebuie reluată. (degeaba vei crește prețul dacă piața nu-l acceptă). Este foarte posibil (extrem de posibil) să fie necesare investiții în echipamente. Investițiile înseamnă avansarea unor bani mulți, pe o perioadă îndelungată de timp, bani a căror recuperare se face treptat. Fraza asta înseamnă risc. Analiza eficienței investiției și analiza variabilelor sunt extrem de importante. În afară de investițiile în echipamente, apar investițiile intangibile, în marketing, branding, etc. Toate astea costă bani și trebuie să fie acoperite de clienți.

Într-un final, trebuie să calculezi care este cantitatea de produse pe care piața o acceptă și care, dacă o produci și o vinzi vei acoperi toate costurile și o parte din recuperarea investiției. Acest lucru înseamnă bugetare.

Acestea sunt, în mare, elementele pentru scrierea unui plan de afaceri bun.

Vă doresc succes în business!