Calculația de costuri

Calculația de costuri ne trebuie ca să știm că avem prețul peste cost. Atunci când vindem ceva, vindem în câștig. Nu este vorba numai despre costurile care se înglobează în produs (la un covrig – apă, făină, sare, susan, etc.) ci este vorba și despre costurile adiacente  (gaz, cuptor, angajați, chirie, etc. ).

Suplimentar, mai e o chestie: având în vedere că am costuri care nu se înglobează direct în produs (ultimele pe care le-am înșirat) îmi pun întrebarea „câți covrigi trebuie să vând eu zilnic ca să fiu pe 0?” Eventual, cam care este ora până la are trebuie să vând niște covrigi astfel încât să-mi acopăr costurile, iar restul de covrigi pe care-i vând în restul zilei să fie câștigul meu? (e fain să poți gândi  și să controlezi business-ul așa). Adică vând covrigi până la ora 15:00 ca să-mi acopăr costurile totale. Apoi, de la ora 15 la 18 cât mai țin deschis, tot ce vând e profit (investiții, dividende, etc.).

La ce întrebări răspunde calculația de costuri?

  1. Care e cantitatea minimă?
  2. Care e prețul minim? (dacă se așează unul lângă mine care vinde tot covrigi, cât de mult pot să scad prețul ca să nu pierd? Sau, dacă pierd, cât îmi asum că pierd, cât pot să pierd?)
  3. Cu cât să vând eu covrigi ca să am un profit de 10% peste costuri?
  4. Dacă furnizorul de făină îmi crește prețul la făină, cum îmi afectează asta business-ul? Cîți covrigi trebuie să vând în plus? Ce preț să pun?
  5. Dacă angajații mei vor leafă mai mare, cum mă afectează asta?

Dacă ai mai multe produse (ceea ce este cazul) poți folosi echivalențe de produs: un covrig cu sare = un covrig cu susan; un covrig cu cașcaval = 1,2 covrig cu susan; un pateu cu brânză = 1,5 covrigi cu susan, etc. (echivalențele le stabilești tu, în funcție de volumul de muncă, sau de ingredientul principal).

Ești mult mai „hands on” pe business dacă ești atent la cifre.

Găsiți aici un curs complet de calculație de costuri.

Găsiți aici un material gratuit despre calculația de costuri

Cuvântul anterior a fost Buget

Cuvântul următor va fi Cantitate de break even

Succes în business!