Bugetul

Bugetul înseamnă socoteala banilor de care aveți nevoie ca să vă realizați planurile. Bugetul conține, pe de o parte, veniturile, pe de altă parte, cheltuielile.

Ca să țineți bine compania în mână, trebuie să fiți atenți cu bugetul, să nu vă puneți cheltuieli supradimensionate în speranța unor venituri nerealiste. Încercați, dimpotrivă, să fiți cât mai prudenți în estimarea veniturilor viitoare și a cheltuielilor. Pe cât posibil, să nu vă ia nici o cheltuială prin suprindere și să aveți pregătită o sursă de finanțare pentru ea.

Sunt trei instrumente necesare (și suficiente) pentru o bugetare corectă:

  1. Calculația de costuri – arată care sunt cheltuielile pe care le veți avea atunci când faceți un anumit volum de produse sau servicii. De asemenea, arată care sunt veniturile pe care le veți obține atunci când veți vinde aceste produse sau servicii. Ce nu vă arată este cerința pe piață a produselor și serviciilor pe care le veți produce și (sperăm) vinde
  2. Analiza investițiilor – arată care sunt investițiile necesare în echipamente, tehnologie, consultanță, etc. De asemenea, arată și modul în care se va recupera această investiție, pentru a avea bani la dispoziție pentru o investiție ulterioară (evident, în cazul în care produsele și servicii se vor vinde)
  3. Fluxul de numerar – arată care sunt momentele (foarte precis, zilele) în care firma are bani și momentele în care firma are nevoie de bani (și aveți nevoie de credit). Fluxul de numerar (cash flow) este suma primelor două instrumente (la care se pot adăuga și alte elemente de cost sau de venit).

Teoria spune că bugetarea trebuie să fie făcută pe o perioadă cât mai lungă (unu – trei ani), să avem previzibilitate. Dar lumea în care trăim ne cere o adaptare permanentă, așadar practica ne învață să facem bugetări scurte (trei – șase luni) realiste și pe care să le prelungim la fiecare lună (după ce a trevut prima lună din cele trei bugetate, bugetăm luna a patra, astfel încât să avem permanent trei luni bugetate).

Cuvântul anterior a fost Balanced Scorecard

Trecem la litera C, iar cuvântul următor va fi Calculația de costuri