Calculația de costuri nu e chineză

Calculația de costuri nu e chineză, așa cum mi-a spus ieri un prieten. Mi-a spus că articolele de pe sit sunt prea tehnice, și că ar trebui să fie mai simplificate. Să le simplificăm, așadar.

Avem o firmă. În această firmă intră și ies bani. Intră bani de la clienți, ies bani către furnizori, către angajați și către stat.

Ca să intre bani de la clienți, firma trebuie să le dea clienților niște produse sau servicii. Prima întrebare care apare, deci, este CU CE PREȚ vând clienților produsele mele. Răspunsul la această întrebare poate fi ușor de dat, dacă mă uit prin piață și văd alte produse similare și vând cu prețul lor. Doar că acest răspuns simplu este incorect.

Ca să răspundem corect la această întrebare, ar trebui să răspundem la o a doua întrebare: CU CE COST generăm produsele și serviciile? E foarte important să știm asta pentru că din diferența dintre preț și cost se formează profitul firmei. Plățile pentru antreprenor se fac din profit, plățile pentru investiții se fac din profit. Profitul este, așadar, foarte important. Din el trăiește firma (intrăm în detalii mai târziu).

Puteți spune: „da, dar am contabilitatea și acolo mi se țin toate cheltuielile și din contabilitate reiese profitul și ce am de plătit la stat”. Așa este, aveți contabilitatea, atât doar că contabilitatea nu este un instrument al conducerii firmei. Este un instrument de stabilire a bazei impozabile și a impozitului. Aveți nevoie de ceva pe baza căruia să puteți lua decizii.

Instrumentul ăsta despre care vă spun este chiar Calculația de costuri. Calculația de costuri vă spune care este costul pentru fiecare produs / serviciu și ce preț ar trebui să puneți la fiecare. Și, evident, calculația de costuri nu e chineză (sau nu trebuie să fie) ca să o puteți înțelege și stăpâni.

Voi încerca să explic calculația de costuri în articolele care urmează. Încerc să o fac simplu și clar, astfel încât să vedeți că calculația de costuri nu e chineză.

Succes în business!