Etapele calculației de costuri sunt următoarele:

Etapa 1

Se previzionează costurile pentru perioada următoare (lună, semestru, an, etc.). Dacă nu aveți modificări majore, structurale în companie (produse noi, investiții mari, etc.), puteți pleca de la costurile perioadei anterioare. Pe baza acestor costuri se estimează creșteri sau scăderi ale valorilor

Etapa 2

Se decid care dintre aceste costuri sunt fixe și care dintre ele sunt variabile. Amintesc pe scurt: costurile fixe sunt aceleași indiferent de volumul de producție, costurile variabile sunt acele costuri care sunt 0 dacă nu se produce nimic. Pentru detalii, vedeți cursul.

Etapa 3

Se alocă costurile variabile pe produs / produse / grupe de produse și se determină astfel costul variabil al fiecărui produs. Tot în această etapă se pot face echivalențe de produs (produsul 1 = 2 x produsul 2 = 0,5 x produsul 3, etc.) astfel încât să existe un produs standard. Ne va fi util în Etapa 5.

Etapa 4

Se decid care sunt costurile fixe (normal ar trebui să fie toate celelalte costuri). Cel mai corect ar fi să redefiniți toate costurile și să vedeți dacă nu v-a rămas ceva pe dinafară. Tot la această etapă ar trebui să definiți care dintre costurile fixe sunt plătibile și care sunt neplătibile (amortizările, eventualele provzioane, dacă aveți). Acestea sunt bine de știut pentru cash flow.

Etapa 5

Pe baza valorilor din etapele 3 și 4 se determină costul pe produs; dacă sunt prea multe, se determină costul pe produs standard; apoi, prin sistemul de echivalențe, costul pe fiecare produs. Modul de calcul este următorul: la costul variabil din etapa 3 se adaugă raportul dintre costurile fixe și numărul de produse previzionate. 

Etapa 6

Pe baza valorilor din etapele 3 și 4 se calculează cantitatea de break even. Această cantitate se compară cu capacitatea de producție prin răspunsul la întrebarea „pot să produc câte îmi trebuie?”. Dacă răspunsul este negativ, se refac costurile. Dacă răspunsul este pozitiv, ar trebui calculat când se atinge punctul de break even (în ce zi a lunii, sau la ce oră a zilei, estimativ).

Etapa 7

Se fac diverse analize de sensitivitate: ce se întâmplă dacă 20% dintre clienți nu plătesc? Ce se întâmplă dacă-mi cresc costurile fixe sau variabile? Ce se întâmplă dacă trebuie să scad prețul? Până unde pot să scad prețul?

Cu această etapă ați teminat toate etapele calculației de costuri.

Fișierul Excel atașat cursului vă este de un foarte mare ajutor. Aveți și un film care-l explică în detaliu.

Pentru informații suplimentare și curs complet de Controlling și Calculație de Costuri, vă aștept la magazin.

Vă doresc succes în business.

Articole recomandate

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

%d blogeri au apreciat: