Etapele calculației de costuri

Etapele calculației de costuri sunt următoarele:

Etapa 1 – cantități și valori de bază

Se previzionează ce se va produce pentru perioada următoare (lună, semestru an, etc.). Ce cantități sunt, ce structură (câte tipuri de produse sau servicii și câte din fiecare).

Se previzionează costurile pentru perioada următoare (lună, semestru, an, etc.). Dacă nu aveți modificări majore, structurale în companie (produse noi, investiții mari, etc.), puteți pleca de la costurile perioadei anterioare. Pe baza acestor costuri se estimează creșteri sau scăderi ale valorilor.

Dacă sunteți firmă nouă, atunci trebuie să știți modul în care se vor produce produsele sau serviciile de la paragraful 1.

Etapa 2 – separarea costurilor

Se decid care dintre aceste costuri sunt fixe și care dintre ele sunt variabile. Amintesc pe scurt: costurile fixe sunt aceleași indiferent de volumul de producție, costurile variabile sunt acele costuri care sunt 0 dacă nu se produce nimic. Pentru detalii, vedeți cursul.

Etapa 3 – costuri variabile pe produs / serviciu

Se alocă costurile variabile pe produs / produse / grupe de produse și se determină astfel costul variabil al fiecărui produs. Tot în această etapă se pot face echivalențe de produs (produsul 1 = 2 x produsul 2 = 0,5 x produsul 3, etc.) astfel încât să existe un produs standard. Ne va fi util în Etapa 5.

Etapa 4 – costuri fixe globale

Se decid care sunt costurile fixe (normal ar trebui să fie toate celelalte costuri). Cel mai corect ar fi să redefiniți toate costurile și să vedeți dacă nu v-a rămas ceva pe dinafară. Tot la această etapă ar trebui să definiți care dintre costurile fixe sunt plătibile și care sunt neplătibile (amortizările, eventualele provzioane, dacă aveți). Acestea sunt bine de știut pentru cash flow.

Etapa 5 – costuri fixe și variabile pe produs / serviciu

Pe baza valorilor din etapele 3 și 4 se determină costul pe produs; dacă sunt prea multe, se determină costul pe produs standard; apoi, prin sistemul de echivalențe, costul pe fiecare produs. Modul de calcul este următorul: la costul variabil din etapa 3 se adaugă raportul dintre costurile fixe și numărul de produse previzionate. 

Etapa 6 – prețul și cantitatea de break even

Se stabilește prețul în funcție de profitul pe care vreți să-l obțineți și în funcție de acceptanța pieței. Pe baza prețului și a valorilor din etapele 3 și 4 se calculează cantitatea de break even. Această cantitate se compară cu capacitatea de producție prin răspunsul la întrebarea „pot să produc câte îmi trebuie?”. Dacă răspunsul este negativ, se refac costurile. Dacă răspunsul este pozitiv, ar trebui calculat când se atinge punctul de break even (în ce zi a lunii, sau la ce oră a zilei, estimativ).

Etapa 7 – analize de cost și de cantități

Se fac diverse analize de sensitivitate: ce se întâmplă dacă 20% dintre clienți nu plătesc? Ce se întâmplă dacă-mi cresc costurile fixe sau variabile? Ce se întâmplă dacă trebuie să scad prețul? Până unde pot să scad prețul?

Cu această etapă ați teminat toate etapele calculației de costuri.

Fișierul Excel atașat cursului vă este de un foarte mare ajutor. Aveți și un film care-l explică în detaliu.

Pentru informații suplimentare și curs complet de Controlling și Calculație de Costuri, vă aștept la magazin.

Vă doresc succes în business.