Ce este controlling-ul? Pe foarte scurt, controlling-ul este un sistem pentru luarea deciziei.

Termenul de „controlling” vine din engleză, este un cuvânt gândit ca „a conduce”, „a organiza” și, nicidecum, „a controla”. Sistemele de controlling în companii au venit prin intermediul firmelor germane și austriece. Până în anul 2016 a existat un boom al sistemului de controlling. Pentru companii a existat o modă de a înființa departamente de controlling, sau de a a înființa poziții de controller. Din păcate, de cele mai multe ori, pozițiile de controller și departamentele de controlling sunt subordonate departamentului de contabilitate (sau financiar – contabilitate) ceea ce este una dintre marile erori de management. După cum veți vedea mai departe, controller-ul trebuie să fie complet independent de contabil și singura lui subordonare trebuie să fie față de management.

În momentul de față, în companiile mari, începe să fie clară nevoia de controlling și de controller, necesitatea independenței față de departamentul de contabilitate și sprijinul pe care departamentul de controlling trebuie să-l aibă din partea unui sistem software.

De ce controlling

Companiile mici au un sistem de controlling informal, de cele mai multe ori. (sistemul de controlling există, decizii se iau chiar și în companii mici, altfel n-ar exista). Ca să fie clar ce este controlling-ul, vă invit să descărcați fișierul de slide-uri și manualul, sau să priviți imaginea de mai jos.

ce este controlling-ul

Explicația este următoarea

Managementul stabilește niște ținte operative de atins. Țintele pot fi exprimate ca număr de clienți, ca cifră de afaceri, ca profit, etc. Ceva ce este necesar pentru top management.

Ulterior, pentru a atinge acele ținte, este necesară o planificare a activităților. Planificarea poate fi simplu exprimată prin întrebarea „Ce trebuie să facem ca să ajungem la cifra de n clienți” (de exemplu). În urma acestei întrebări, apare o listare de activități care, ulterior, este spartă în sub-activități. Unele dintre ele pot fi realizate, sunt (așa cum se spune în termen de management) fezabile, altele nu. Atunci, va avea loc o modificare a planificării activităților. După ce să dă un răspuns satisfăcător și rezonabil la prima întrebare, apare a doua întrebare: „Ce trebuie să facem ca să ajungem la cifra de m profit” (al doilea exemplu). Și atunci, apare o nouă planificare/ listare de activități. Unele pot fi similare, dacă nu chiar identice cu cele care au apărut la prima întrebare. În cazul similarității, activitățile se pot adapta astfel încât să fie doar una dintre ele, evident, cea mai eficientă.

Lista de activități rezultată ar trebui să fie una tehnică. Câteva exemple: investițiile necesare, angajarea de personal, realizarea produselor / serviciilor, vizitarea clienților și propunerea de vânzare, etc.

Este de dorit ca planificarea activităților să fie însoțită și de o bugetare. Bugetarea înseamnă alocarea de bani pe fiecare activitate și de estimarea profitului realizat în urma realizării acestor activități. Despre bugetare vom vorbi mai pe larg într-un articol următor.

Pentru a afla mai mult despre ce este controlling-ul și calculația de costuri, vă invit să descărcați fișierul de slide-uri și manualul.

Articole recomandate

1 comentariu

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

%d blogeri au apreciat: