Începe sezonul bugetării. Bugetele pentru anul 2021 ar trebui să fie gata până prin 15 decembrie 2020. Cu o gândire rapidă, nu e prea greu să faci un buget: iei datele din anul care se încheie, speri la o creștere cu 5%, așadar crești toate cifrele cu 5% și gata bugetul.

Dacă faci un buget de la 0, atunci e și mai simplu: sunt doar niște adunări de costuri și de venituri și apoi scazi costurile din venituri și vezi ce dă. Dacă dă cu minus, mai ajustezi costuri, sau, și mai simplu, crești veniturile.

De fapt, lucrurile sunt puțin mai complicate.

Ce să faci?

Ar trebui să urmărești informația structurată pe mai multe puncte de vedere:

  1. bugetul în sine, cel simplu, descris mai sus, pentru o anumită perioadă, de regulă, un an
  2. un sistem de cash flow – ca să știi când ai de plătit și de încasat, pentru că bugetul de mai sus nu spune asta. Plus că nu toate costurile sunt plătibile (ex. amortizarea)
  3. un formular de profit și pierdere, ca să armonizezi bugetul intern cu cerințele contabilității legale, să nu fii și pe pierdere și să plătești și impozit la stat (e cel mai nasol).
  4. un bilanț previzionat făcut conform legii contabilității, pe care să-l urmărești în anul următor.

Cum să-l faci?

Când faci bugetul, să ai permanent în minte ce vrei să obții în 2021. Dacă sunt aceleași produse și servicii, probabil că le știi costurile și n-ar trebui să ai mari probleme. Știi și cam cât ar trebui să se vândă, deci ai niște estimări aproape de realitate și la venituri. Dacă-ți produse și servicii noi ar trebui să le calculezi costurile și să vezi ce investiții necesare pot să apară, să nu te prindă descoperit.

Poți să faci bugetul pe toată compania și pe o perioadă lungă (un semestru sau un an). Dar poți să-l faci pe departamente sau pe echipe (!) și pe perioade mai scurte (luni, trimestre). Îți propun să-l faci așa pentru că lucrurile se pot schimba fundamental de la o zi la alta și sistemul ăsta de bugetare îți permite flexibilitate. Lucrurile se pot înrăutăți, se pot îmbunătăți, pot să-ți vină idei noi despre ce să vinzi sau cum să vinzi. Poți să ai idei referitoare la investiții și să nu fii blocat într-un buget inflexibil. De aceea, atunci când începe sezonul bugetării ar trebui să fim foarte ocupați.

Despre tips and trics despre bugete, în articole într-un viitor foarte apropiat.

Succes în business!

Articole recomandate

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

%d blogeri au apreciat: