Prețul este diferit de cost și au metode independente de evaluare. Să vedem întâi ce e costul: costul reprezintă valoarea în bani a tuturor consumurilor pe care le face o firmă ca să producă un covrig, un automobil sau să realizeze un serviciu (spălatul unui automobil). Când spun toate consumurile, mă refer la absolut toate: de la salariile celor care muncesc până la leasing-ul mașinii proprietarului. Tot. Problema este cum știi cât din leasing-ul mașinii proprietarului merge pe covrig. Dacă faci doar covrigi, asta e simplu: aduni toate costurile, nu contează ce sunt, important e să fie toate, și împarți la câți covrigi faci într-o perioadă. (am 1.000 de lei costuri totale lunar, fac 1.000 de covrigi, costul = 1 leu / covrig). Problema e ce faci dacă pe lângă covrigi faci și pateuri. Și cam asta este cazul multor firme, au un portofoliu de produse.

Dacă ai un portofoliu de produse, așa cum e cazul, atunci va trebui să-ți împarți costurile în costuri fixe și costuri variabile. Am mai explicat cum se face această împărțire aici.

Costurile fixe se vor împărți între produse pe baza unor chei de repartizare. Despre ce sunt cheile de repartizare, click aici.

Costurile variabile vor fi proprii fiecărui produs (covrigi sau pateuri) în funcție de rețeta fiecărui produs. Și aici sunt niște discuții, pentru că pot fi costuri standard, la care se aplică niște corecții; discutăm acest aspect, dacă vă interesează, lăsați în comentarii.

Dacă aveți produse pe care costurile variabile nu sunt ușor împărțibile, atunci puteți să faceți niște produse echivalente: 1 pateu = 1,5 covrigi; Astfel raportați totul la covrigi și lucrurile se simplifică.

Dar, clar prețul este diferit de cost pentru că, indiferent de costul covrigilor și al pateurilor, piața decide prețul. Poate fi de la 0 (nu cumpără nimeni) până la oricât. Depinde de foarte multe variabile și, în special, de cât de foame ne e.

Sper că am fost suficient de clar. Dacă nu, puneți întrebări în comentarii și vă răspund imediat ce le văd.

Vedeți mai departe articolul despre investiții

Succes în business!

Articole recomandate

1 comentariu

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

%d blogeri au apreciat: