controlling_cost control

Câteva gânduri despre firme:

Fiecare își conduce firma cum vrea, dar sunt câteva idei de bază la conducerea oricărei firme:

Prețul este diferit de cost: costul este ceea ce consumi ca să faci produsul. Prețul este cel cu care se vinde pe piață. Poți să faci costul în orice fel, piața este cea care validează prețul. Important este ca prețul să fie mai mare decât costul și să le știi pe ambele. Prețul și costul sunt două valori diferite.

Investiții mai mari nu înseamnă neapărat costuri mai mari: dacă diferența dintre investiția mai mare și investiția mai mică se recuperează într-un timp rezonabil (asta dacă știi să calculezi) atunci, cu investiție mai mare poți obține costuri mai mici.

Urmărește fluxul banilor: vezi unde se duc banii care intră în firmă. Poți fi atent la tot felul de achiziții și să pui presiune pe furnizori, dar dacă ai un loc îngust în firmă unde se gâtuie producția (și ai, că toți au) atunci tot ce economisești de la furnizori se duce acolo. Poți face economii mari cu închiderea surselor de pierdere.

Încearcă să generezi valoare adăugată: de aici câștigi bani. Dacă firma ta face doar prelucări minore (tai copacii și faci cherestea) atunci diferența dintre preț și cost va fi foarte mică. Muncești pentru furnizori, pentru clienți, pentru angajați, ție nu-ți rămâne nimic. Încearcă să faci ceva la produsul ăla, să pui ceva valoare adăugată în el. Poate fi o prelucrare suplimentară, (folosind exemplul anterior să zicem că e parchet) poate fi ceva inovativ (o cherestea care se colorează când se udă), poate fi ceva ingineresc (ai cheresteaua tăiată atât de bine, încât poți spune că e la laser), ceva care să genereze valoare adăugată pentru produsul tău.

Ai grijă de echipamentele tale: nu trage de ele, oprește-le pentru mentenanță, fă reparațiile necesare. Una e să oprești câteva ore ca să faci mentenanța (previzibil și ca timp ca ca costuri) și alta e să se strice și să nu știi cât stai fără echipament și cât costă reparația. Costurile se duc în aer și nimeni nu ți le plătește (sigur nu clienții).

Ai grijă la activitățile inutile din firmă (nici nu știi câți bani și cât timp mănâncă): clienții nu vor să plătească faptul că cheresteaua aia se mișcă prin curtea firmei și că liza aia face kilometri cu un palet de cherestea. Fă lucrurile să fie simple și clare, să le poți urmări ușor. Vei câștiga timp și bani.

Verifică să nu ai gâtuiri în firmă, să nu facă o mașină 10 bucăți de cherestea pe zi, iar uscătorul să primească doar 6. Vei vinde doar 6, nu 10; vei vinde cât face cel mai lent echipament.

O să le povestim pe rând, în articolele viitoare.

Succes în business!

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.